01 mars 2008

Ominstallation av dator

Har funderat ett tag på att köra nån linux-dist på min dator. Den har inte fungerat och därför skulle ett nytt OS in vilket som. Igår fick jag äntligen tummen ur och med älskade Ms hjälp så påbörjades installation. Windows XP skulle även i fortsättningen köras på en ny partition så vi började med installation av det. Halvvägs in i installationen dog datorn helt plötsligt och efter lite eftertanke så insåg vi att 100 grader inte är någon bra temperatur för en processor. Dags att plocka isär datorn med andra ord. Och varmt var det. Eftersom min dator inte är så stor så är det inte så mycket plats över där luft kan cirkulera. Ett snabbt test visade dock att fläkten inte gick, inte så konstigt då att det var varmt i datorn då all varmluft från processorn blåstes ut inne i datorn men aldrig tog sig utanför skalet. Som tur var så hade M en fläkt i rätt storlek hemma, trodde vi i alla fall, när den var fastskruvad i fläkthuset så upptäckte vi att den var för tjock. Av nån anledning så fick vi ändå för oss att kolla om fläkten fungerade vilket den inte gjorde. Med två trasiga fläktar började vi fundera på om det var kontakten som var trasig, M var ganska säker på att hans fläkt fungerade nämligen. Vi letade efter ytterligare fläktkontakter på moderkortet och hittade en ganska långt från fläkthuset, men där fungerade båda fläktarna och som tur var var kabeln till min fläkt alldeles precis lagom lång så nån ny fläkt behövde inte inköpas.
När datorn var ihopskruvad och klar så fortsatte installationen, först av Win XP och sen av Ubuntu. Installationerna var lyckade bägge två så nu kör jag ubuntu för fulla muggar på min dator :)

Dagens glädje 29/2: -Att jag har en sån karl som älskade M och att vi varit ihop i 4.5 år nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar