23 juni 2008

Midsommar


I fredags var första midsommarafton sen jag var 17 som jag inte jobbade. Lite ovant men skoj. Jag och älskade M var till ett par kompisar åt en kompis. Sillunch med färskpotatis. Nån slags silltårta med cheesecakebotten. Jag gillar i vanliga fall inte cheesecakes men till förrätter fungerar det riktigt bra, det är som att det funkar bättre med smaker som sill eller pepparrot än jordgubbar och andra bär. Snaps till sillen såklart. Värdparet hade gjort några egna smaker så det blev små snapsar för att kunna smaka på alla. Björk, rönnbär och lingon. Efter lunchen blev det kubbspel. Mitt lag vann. Regnet kom ungefär precis när vi slagit ner kungen så det blev ingen revanschmatch, istället spelade vi TP från 1984. Det gick väl sådär, men jag var iaf på det rosa laget. Trerättersmiddag på kvällen. Valsashimi. Smakade rått kött med soja och wasabi. Helt ok. Grillad fläskkarré, grillad kyckling, grillad potatis i foliepaket, grillad paprika och grillad sparris. Gottgottigottgott. (har ni förresten sett att Carlshamns smör har kommit tillbaka). Grillade äpplen i folie, stoppade med kanel, russin och valnötter. Avec till kaffet. Valde mellan finfin-lagavulin och hemgjord åkerbärslikör. Valet var svårt men landade på åkerbärslikören, lagavulinen kan man säkert dricka nån annan gång nån annan stans. Till sist ett stort tack till E och J för att vi fick komma och vara med på er midsommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar