30 januari 2009

Husmorsfredag

Känner mig som värsta husmodern idag. Började med att rengöra fläktfiltret. Mindre mysigt. Skulle gjorts för länge sen.

Sen blev det mysigare. Kom på att jag aldrig lagat vanligt vitt bröd hemma vad jag kan minnas så det blev det och nu står det två formbröd i ugnen. Får se hur de blir, verkade inte som att de jäste så mycket innan, och har inte gjort det nu heller så det blir nog väldigt kompakt iaf, inte så där mjukt och fluffigt som jag ville ha det. Nästa gång använder jag termometern till degspadet. Eller så kanske jag ska köpa vanlig jäst istället för torrjäst fast den inte har lika lång hållbarhet, alltså ingenting jag kan ha hemma bara sådär.

Dagens sista (?) husmorsövning är kvällens middag. En älgstek står och puttrar på spisen, gräddsås är planerad, hasselbackspotatisen står förberedd för att gå in i ugnen när bröden är klara och jag har till och med gjort en sallad vilket inte hör till vanligheterna i det här hushållet. En enkel tomatsallad förvisso men ändå, det är till och med dressing på den...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar