04 mars 2010

Fredag 26/2

365foton2010 #233 rastplats
Dagens vasalopp: Kortvasan. 30k mellan Oxberg och Mora. Körde i ett lugnt tempo tillsammans med syster de första 23kilometrarna. Det kändes bra och skidorna gled bra i utförsbackarna. Hade halvbra fäste i uppförsbackarna, men det hade de andra också, det var många som saxade uppför så det var lugnt. Sen var det inte så många uppförsbackar heller, mest bara i början och några knixar på slutet. I början saknade jag egen vätska men sen kom det en extra vätskekontroll i Gopshus så det var bra.
Första riktiga vätskekontrollen var i Hökberg och där åt jag en bulle och drack en kopp blåbärssoppa och en kopp vatten. Samma lika mat/dryck i Eldris sen. Efter Eldris kände jag mig pigg och skidorna gled bra så när det var 7 kilometrar kvar åkte jag lite på lite fortare. Var stark och åkte om massa människor som inte åkte så fort. Extra vätskestation innan jag kom in i Mora, drack bara vatten, kändes inte som jag behövde mer socker då när loppet ändå var nästan slut. Att kilometermarkeringarna räknade ner gjorde att det var lätt att köra på lite extra, det enda sättet att få de att komma oftare var ju att köra snabbare.
Strax innan mål stod M och hejade och jag gick i mål på 4.10.59. Loppet gick bra och det känns som att jag skulle ha kunnat klarat målet på 4h men nu valde jag att åka med syster istället för att åka fort så jag är nöjd med loppet. Blev förvånad att jag inte blev hungrig under tiden, förutom frukost åt jag en smörgås och en risifrutti vid 10.30 innan loppet som startade 11.30, åt sen inte så mycket mer än en bulle och en mugg blåbärssoppa på varje station och var ändå inte hungrig förrän kanske vid 16-17 när det var dags för middag. Känns skönt att veta att man kan köra längre pass utan att äta riktig mat under tiden. Lite besviken blev jag också på att man bara fick vätska när man kom i mål och varken banan eller medalj. Fast sen köpte M en rosa dalahästmedalj till mig så då löste sig det iaf.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar