04 oktober 2009

27/9: Lidingö tjejlopp

Förra söndagen började med att jag, syster och familjen tog oss med tåg, tunnelbana och gratisbuss från Uppsala till Lidingö. Väldigt smidigt och vi var inte direkt de enda löparklädda vare sig på tåget, t-banan eller bussen.
Väl ute på Lidingö hade vi ganska mycket tid på oss, skönt. Vi hämtade nummerlappar och gick ett varv inne på sportmässan. Jag investerade i en kortärmad funktionströja, rosa såklart, och syster i ett par tights. Efter mässan satte vi oss på en gräsplätt i solen. Jag och syster åt medhavd pastasallad och de andra köpte korv/burgare. En kopp kaffe hann vi med också innan vi gick till Grönsta gärde. Väskinlämning och vätskepåfyllning.



Strax innan 14 lämnade jag de andra och drog mig mot toaletterna och senare startfållan. M kom förbi en sväng efter att syrran startat och sen gick jag in i startfållan som började fyllas med andra än de picknickande supportrarna som suttit där förut.


14.20 startade näst sista startgruppen och kort därefter fick vi gå fram till startlinjen och köra uppvärmning med friskis och svettis. Ledarna stod framför startlinjen och körde uppvärmningen istället för på den uppbyggda "scenen" vilket gjorde att man inte såg ett dugg vad de gjorde och sen var det rätt trångt så man hade inget utrymme för att röra sig så långt vare sig i sidled eller framåt/bakåt. Försökte iaf värma upp så gott det gick.


14.30 gick startskottet och jag for iväg med alla andra. Första kilometern gick hyffsat bra trots uppför och lite trängsel. Här sprang vi samma väg som Lilla lidingöloppet så varje 100m satt skyltar som talade om hur långt vi kommit. Trevligt. Sen kom huvudvärken som jag försökte att tänka bort så gott det gick. Strax efter 2km började jag längta efter vätska. Jag hade fått för mig att det skulle vara vätska vid 3 och 7,3 km. Men det var vid 3,7 och 7 så jag fick vänta lite längre än jag trodde men det var rätt gott med sportdryck och vatten vid 3.7km. Mellan 3 och typ 4.5 sprang man med vattenutsikt runt ett mysigt villaområde. Sen kom aborrbacken. Jag sprang upp till 5km-markeringen och trodde jag var uppe. Sen kom en skylt där det stod att man klarat hela backen. Dock fortsatte vägen uppför och man sprang förbi ett speakertorn där de sa att man klarat hela backen. Ännu mera uppför efter tornet dock och en liten stund senare sprang man förbi den riktiga toppen på backen. Sen var det nerför ett bra tag och det gick rätt bra att springa. Vätska vid 7 km och sen en liten bit på asfalt. Såg några moderatbandyspelare och sen bar det uppför igen. Tog det lugnt och gick i uppförsbacken, trodde jag var långt efter min måltid eftersom jag var förbi aborrbacken när de sa i speakern att någon efter mig passerat på 38 min.


Efter uppförsbacken var det bara nerför kvar och jag joggade på lugnt och det var ganska skönt, sprang om en del som startat i en tidigare startgrupp också. Alldeles på slutet var det en i publiken som sa att klockan var 15.40 och då blev jag arg och började tokspurta hela vägen in i mål på 72 min. Lite längre tid än jag hoppats på, men nu har jag iaf sprungit tjejloppet och vet hur sista 10k på lidingöloppet är till nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar