09 september 2012

8 september: Bondens marknad


På lördagen var vi på stan. Utanför Åhlens var det bondens marknad. Jag hittade massa roligt att handla där. Marmelad med fjällkvanne. Rabarberkola. Honung. Polkabetor, lök och tomater. Allt lokalproducerat, det som var längst bortifrån var marmeladen som är från Malå, resten är gjort i , eller i närheten av, Luleå.

Väl hemma lekte jag värsta husmodern. Bakade grahamsbullar. Glömde de tre smaksättande ingredienserna, men brödet blev helt ok ändå. Av polkabetorna jag köpte blev en skuren i tunna skivor och äten rå till kvällens hoki-middag. De övriga kokades, skivade i tjockare skivor, och inlagda i en ättikslag. Enligt internet kunde de tappa färg när man kokade dem, och lite färg tappade de men de var fortfarande randigt fina när de var färdiga.

En sån här dag är jag glad över min assistent och min mandolin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar