24 december 2006

Julhelg

dan före dopparedan. det julstädas och tomtar och dyl kommer fram ur gömmor. Eller snarare upp ur kistan... De sista julklapparna slås in. Pappa lär E göra köttbullar. Jag gör julklappsetiketter. Pappa griljerar skinka. Vi kollar på uppesittarkväll å pappa vinner på bingon.
Julaftons förmiddag. förväntan i luften. Alla gör sig julfina. bordet dukas med linneduk. Bänken röjs av och godsaker plockas fram. Alla julklappar läggs fram till allmän beskådan.
Jullunch. Sill å potatis. skinka. kalvsylta. rödbetssallad. dopp i grytan. prinskorv. köttbullar. fast jag äter inte kalvsylta å dopp i grytan.
Kalle Anka. behövs det sägas mer.

Julklappsutdelning. Många fina julklappar i år. Jag tror bestämt jag varit snäll.
Kaffe å kakor.
Kortspel.
Risgrynsgröt. Lillebror lagar. Gott.
Midnattsmässa. Jag å mormor. högtidligt. Alla de "rätta" psalmerna. men lite mysko med nattvard samma kväll jesus föddes...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar