06 mars 2009

Veckans träning hittills

Eftersom jag började veckan i måndags med söndagens träning blev de övriga passen förskjutna lite.

I onsdags var jag ut och sprang ett vanligt distanspass igen. Sprang 30 min och kom ungefär 4km, några meter kortare än förra gången, trots att jag sprang hela vägen nu, vilket bara visar att jag än så länge inte håller så jättehögt tempo när jag springer, men det är inte heller meningen. Målet just nu är att hålla ut i 30-40 min, och snart ska jag även höja tempo lite.

Idag blev det ytterligare ett distanspass, men något förlängt, jag sprang 35 min och kom ungefär 4400m, typ så långt som jag siktat på. Tungt i början, men kommer man bara förbi kallkällsbacken så rullar det nästan på av sig självt och även de sista fem minutrarna kändes helt ok. Men nu, efter att ha varvat ner, stretchat, duschat och ätit så är vaderna trötta.

Planen för resten av veckan är ett backpass på söndag. Jag följer ju som tidigare nämnts ett träningprogram på marathon.se, där målet är att springa vårruset. Jag har bytt mål till stadsmarans kretslopp, som är 6.5k, vilket inte känns helt oövervinnerligt att klara på 39min, vilket är samma tempo som 5k på 30min. Upplägget på det här programmet är två distanspass och ett mer teknikbetonat pass varje vecka vilket passar mig bra. Kvällsträningarna vill jag helst inte behöva tänka så mycket på vad jag ska göra utan bara göra, medans jag på helgerna kan fokusera på träningen på ett helt annat sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar